POLITIEK BESTEL MOET OP
DE SCHOP, EN WEL DIRECT!
We
hebben nee gezegd tegen een Grondwet die geen Grondwet is. Een enorme klap
voor het project Europa zou de uitslag van het referendum zijn. Wat een
geluk, Frankrijk ging ons voor. Engeland wil niet meer. Wat hebben we
daarmee onszelf eigenlijk aangedaan? “We hebben”, verwijt het ja-kamp,
“tegen de democratie gestemd, tegen de eigen belangen”.
Is
het waar? Hebben we werkelijk tegen de democratie gestemd, zoals het
nadenkende deel van Nederland meent te weten. Het nadenkende deel? De
cijfers wijzen uit: er hebben nog altijd meer hoogopgeleiden nee gestemd
dan ja. Niettemin lijken zij een punt te hebben. Niemand kan tegenspreken
dat er in democratisch opzicht heel wat valt te verhapstukken. En het
Verdrag tot vaststelling van een Grondwet voor Europa voorzag inderdaad in
meer democratie. Zo zou de Raad van Ministers zijn vergaderingen (grotendeels) in het openbaar moeten
houden. Het Europese Parlement zou meer bevoegdheden krijgen. Het probleem
is hier, hebben we het over een halfvolle dan wel een halflege beker? Je
kunt daarover heftig van mening verschillen. Is het een begin naar meer,
zoals de ja-zeggers beweren, of is er eerder sprake van een weeffout? Wat
de conclusie ook is, de idee dat een Europese Unie van 25 lidstaten als
geheel ooit een waarachtige democratie kan worden is een illusie,.
|
|
een idee fixe. De verschillen zijn veel
te groot, de belangen te divers. De EU is in de eerste plaats een
financieel-economische unie, een unie die zich alleen maar zal verdiepen.
De Fransen en Nederlanders hebben dat haarfijn aangevoeld. Zij, althans de
overgrote meerderheid, hebben niet gestemd tegen de democratie. Zij hebben
gestemd voor meer invloed, meer inspraak. Zij willen hun belangen goed
behartigd zien. Zij hebben helemaal niets tegen de democratie. Integendeel.
Maar die democratie moet dan wel functioneren.
ECONOMISCHE
MACHT
De
Europese Unie wil doorgaan, zal ook doorgaan. Steeds meer economische macht
trekt zij naar haar toe. Daar zullen geen 100 referenda iets tegen kunnen
doen. Tal van belangengroepen hebben daarvan allang de consequenties
getrokken. Brussel puilt uit van lobbyisten. Ook de geschiedenis gaat zijn gang. Steeds complexer wordt de
wereld. Enerzijds ontstaan steeds grotere eenheden, vallen grenzen vallen
weg. Anderzijds is er de neiging tot overzichtelijkheid. We willen greep
hebben op de situatie, flexibel zijn om in te kunnen spelen op de
werkelijkheid. Hoe lang zal het nog duren voordat de kiezers in
Nordrhein-Westfalen Berlijn ervaren als vooral een last en vervolgens
besluiten om veel meer zaken in de eigen hand te nemen. Hoe zal Beieren dan
weer reageren? En wat is België nu helemaal? Als dadelijk het Vlaams Belang
de macht verovert in Vlaanderen, kunnen de Walloniers daar wel eens verstrekkende
conclusies uittrekken. In Italië lijkt nu ook Berlusconi tegen zijn grenzen
aan te zijn gelopen. De Liga Noord wil nog steeds afscheiden. Basken,
Cataloniërs, Schotten, Welshmen houden hun belangen eveneens scherp in de
gaten.
Europa,
zoveel is zeker, staat voor een enorme krachtproef. Europese politici
willen een pas op de plaats. Een pas op de plaats? Dat kan dus niet. Niet
in Europa, niet in de lidstaten. Er is domweg geen tijd, de ontwikkelingen
gaan te snel.
|
|
ALLE RECHTEN
VOORBEHOUDEN © 2005 GJ RITMEESTER
|
|






